Travel StoriesΕλλάδα

Τα εκκλησάκια στην άκρη του δρόμου κρύβουν σημάδια

Οι δρόμοι είναι αλήθεια πως σε πάνε αλλού.Μερικές φορές κυριολεκτικά. Υπάρχουν δρόμοι ίσιοι και δρόμοι με λακκούβες. Υπάρχουν άλλοι ευθείες και άλλοι με στροφές. Δρόμοι ήσυχοι, μα και θορυβώδεις.

Ότι δρόμος και αν είναι όμως, έχει σημάδια που θέλουν ”ανάγνωση” με προσοχή.

Όλοι μας έχουμε σφίξει το πρόσωπό μας στο άκουσμα κάποιου τροχαίου, πολύνεκρου πολλές φορές. Θυμάμαι ακόμα τον διάλογο που είχα με τον τότε διευθυντή μου, όταν εργαζόμουν στην Ελευθεροτυπία. Ήταν μέρες Πάσχα και εγώ βρισκόμουν σε αποστολή στο Σαράγιεβο τον καιρό του πολέμου. Τον παίρνω στο τηλέφωνο να του πω, πως το προηγούμενο βράδυ, σε μάχες που έγιναν στην ευρύτερη περιοχή είχαμε 7 νεκρούς και να μου πει τι ”χώρο” θα είχα στο φύλο για να γράψω. Η απάντησή του ήταν εκκωφαντική:

– Σπύρο, εδώ κατά την έξοδο του Πάσχα έχουμε 19 νεκρούς σε τροχαία…

Σιωπή!!!

Τα εκκλησάκια στους δρόμους, έρχονται να μας θυμίσουν στιγμιαία κάποιο ανθρώπινο δράμα, κάποια απώλεια συνανθρώπου μας. Τα παρατηρούμε, μα τις περισσότερες φορές, τα ξεχνάμε γρήγορα. Όμως αυτά στέκουν εκεί, όχι μόνο για να μας θυμίζουν το γεγονός, μα και για να μας δίνουν πληροφορίες για την κατάσταση του δρόμου σε εκείνο το σημείο.

Οι δρόμοι, έχουν τα δικά τους σημάδια, τον δικό τους κώδικα και αν θέλουμε να ταξιδεύουμε με ασφάλεια, καλό θα ήταν να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τέτοια σημάδια.

Κλασική προειδοποίηση αποτελούν τα εκκλησάκια στις άκρες του δρόμου. Κάποιος άνθρωπος έχει χάσει τη ζωή του σε τροχαίο στο σημείο αυτό.

Ένα εκκλησάκι μόνο του μπορεί να σημαίνει ότι το θανατηφόρο τροχαίο υπάρχει περίπτωση να προκλήθηκε από λόγους που δεν συνδέονται απαραίτητα με την κατάσταση του δρόμου. Πιθανόν ο οδηγός να αποκοιμήθηκε.

Δύο εκκλησάκια όμως ή περισσότερα και ειδικά διαφορετικής «ηλικίας» υποδηλώνουν ότι κάτι συμβαίνει στο σημείο αυτό που το κάνει πιο επικίνδυνο.

Εγκαταλελειμμένο εκκλησάκι σημαίνει ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από το θανατηφόρο.

Νέο εκκλησάκι δηλώνει πρόσφατο θανατηφόρο τροχαίο και πως πιθανόν κάτι έχει αλλάξει πρόσφατα στον δρόμο.

Εκκλησάκι δεξιά, σημαίνει επικίνδυνη στροφή αριστερά και το αντίθετο.

Υπάρχουν εικόνες συνυφασμένες με την Ελλάδα. Εικόνες πραγμάτων απλών, που το μάτι μας ακουμπά πάνω τους αφηρημένα.

Ένα από αυτά, που κοιτάμε χωρίς να βλέπουμε, είναι τα εκκλησάκια στους δρόμους. Καμία σημασία δεν έχει, αν ο δρόμος βρίσκεται σε μεγάλη πόλη ή στο χωριό, αν βρίσκεται στην εθνική οδό ή στον χωματόδρομο. Παντού σχεδόν υπάρχει ένα εκκλησάκι..

Τα εκκλησάκια αυτά, έχουν κάτι από την υπερβολή που χαρακτηρίζει την εποχή μας. Μικρογραφίες εκκλησιών, γράμματα στην αναθηματική πλάκα, πλαστικά στεφάνια, γλάστρες με ψεύτικα λουλούδια, φωτογραφίες.

Τι σημασία έχει, εάν κάποια από αυτά έχουν τοποθετηθεί, σαν προσφορά που κάποιος γλύτωσε, τα περισσότερα είναι για θυμίζουν την …απώλεια.

Τι και αν έχουν στολίδια, η μελαγχολία τους κάθε φορά που τα αντικρίζεις, ενστικτωδώς οδηγεί το πόδι του οδηγού στο φρένο.

Μέσω
Φωτογραφίες, Κείμενο: Σπύρος Τσακίρης

Σπύρος Τσακίρης

ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ: ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ-VIDEOGRAPHER Γεννήθηκε το 1962 στη Ζαχάρω Ηλείας. Από πολύ νωρίς άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία. Από το 1987 εργάζεται στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», καλύπτοντας όλα τα μεγάλα ελληνικά και διεθνή γεγονότα. Από το 1999 είναι υπεύθυνος του φωτογραφικού τμήματος της εφημερίδας (καθημερινό, κυριακάτικο φύλλο, www.enet.gr). Έχει καλύψει θέματα όπως: Εμφύλιος στη Βοσνία, 1o και 2ο Πόλεμο του Κόλπου, εμφύλιος στο Λίβανο, πτώση Σοβιετικής Ένωσης, γεγονότα στην Αλβανία, πτώση Τσαουσέσκου στη Ρουμανία, Κοσσυφοπέδιο '89, εμφύλιος στη Ρουάντα, πείνα στην Αφρική, Κούρδοι, τον βομβαρδισμό του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία, καθώς και τα γεγονότα στην Παλαιστίνη και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Πέρα από την επικαιρότητα, έχει φωτογραφήσει σε χώρες όπως: Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιορδανία, Συρία, Σαουδική Αραβία, Αρμενία, Τανζανία, Κένυα, Νότιος Αφρική, Αίγυπτος, Κύπρος, Ολλανδία, Βέλγιο, Ουγγαρία, Αυστρία, αποτυπώνοντας τη διαφορετικότητα της ανθρώπινης δραστηριότητας και την παρουσία της στο περιβάλλον. Παράλληλα, έχει συνεργαστεί με το διεθνή τύπο, με το γαλλικό πρακτορείο IMAPRESS και το γερμανικό ACTION PRESS. Θέματά του έχουν δημοσιευθεί στα μεγαλύτερα ελληνικά και ξένα περιοδικά, όπως «ΓΑΙΟΡΑΜΑ», «Flame of Life», «ΔΙΦΩΝΟ», ελληνικό και ισπανικό «National Geographic», “STERN”, “TIME”, “PARIS MATCH”, “NEWSWEEK” κλπ. Από το 2009 είναι μέλος του IEPA (International Environment Photographers Association). Επίσης είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και της ΕΦΕ (Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας). Φωτογραφίες του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, σε διεθνή μουσεία. Επίσης φωτογραφία του βρίσκεται στην παγκόσμια συλλογή για τις καλύτερες φωτογραφίες του αιώνα που πέρασε. Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις. Έχει ολοκληρώσει μεγάλα projects με θέματα «Τα παιδιά μπροστά στο νέο αιώνα», «Οι άνθρωποι του τύπου στην Ελλάδα», «Ψαράδες», «Άνθρωπος και Περιβάλλον». Ασχολείται παράλληλα με τη σκηνοθεσία multimedia και ντοκιμαντέρ. Έχει ολοκληρώσει τέσσερα ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα τα μικρού μήκους «Vrooom» 32΄, «Μπαϊάσα – Βοβούσα» 17΄ και «Ο Θησαυρός της Λιμνοθάλασσας» 17΄, το οποίο και βραβεύθηκε το 2003 από το National Geographic και προβλήθηκε στο φεστιβάλ ECOCINEMA 2003. Επίσης το ντοκιμαντέρ, μεγάλου μήκους «Flamingo» 90΄, μία μουσική ταινία με τους Πυξ Λαξ που κυκλοφόρησε στην αγορά με τη μορφή DVD. Ακόμη, για λογαριασμό της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» σκηνοθέτησε το 2014 το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «ΟΙ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ». Σήμερα συνεργάζεται με μεγάλα ελληνικά και διεθνή ειδησεογραφικά ΜΜΕ και διδάσκει σε σεμινάρια και δυναμικά workshops, δίνοντας έμφαση στα multimedia. Δημιούργησε την ιστοσελίδα www.carnetdevoyage.gr και εργάζεται ως Φωτογράφος του Προέδρου της Βουλής, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τέλος, συνεχίζει να δημιουργεί ντοκιμαντέρ με ενδιαφέρουσες ιστορίες. https://www.instagram.com/tsakiris.photography/ Spyros Tsakiris Photography|Facebook/ tsakirisphotographer@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Back to top button