FeaturedTravel StoriesΕλλάδα

Μάναρης Τρίπολης: Στη μεγαλύτερη γέφυρα των Βαλκανίων

Αγαπώ τα τρένα! Αγαπώ τις γέφυρες! Αγαπώ και τις εξερευνήσεις. Για ακόμη μία φορά τα συνδύασα όλα αυτά και κάπως έτσι βρέθηκα να περπατώ στην πέτρινη σιδηροδρομική γέφυρα του Μάναρη που στέκει αγέρωχη μερικά χλμ. έξω από την Τρίπολη.

Η γέφυρα Μάναρη μελετήθηκε την χρονική περίοδο 1890-1891 από τον Λεπές και η κατασκευή της ολοκληρώθηκε το 1898 υπό την επίβλεψη του αρχιμηχανικού Γκοτλάντ. Εχει ύψος 110 μέτρα, μήκος 116 μέτρα και πλάτος 4,25 μέτρα.

Είναι μέρος της πρώιμης ελληνικής σιδηροδρομικής ιστορίας στο χωριό Μάναρη. Διαθέτει μονή γραμμή με οκτώ τοξωτά ανοίγματα και σύμφωνα με τον ΟΣΕ, είναι η μεγαλύτερη κοιλαδογέφυρα τέτοιου τύπου στην Ελλάδα και στη Βαλκανική χερσόνησο, ενώ αποτελεί μέρος του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου.

Τα υλικά κατασκευής προήλθαν από τα λατομεία του παρακείμενου όγκου Σπαρτιά, ενώ με την κατασκευή της ασχολήθηκαν άντρες και γυναίκες εργάτες από τα γύρω χωριά, καθώς επίσης και από Ηπειρο, Γαλλία, Ιταλία και Αρμενία.

Η γέφυρα ήταν ένα εντυπωσιακό τεχνολογικό αρχιτεκτονικό επίτευγμα της 10ετίας του 1890, επί πρωθυπουργίας του Χαρίλαου Τρικούπη. Ο φιλόδοξος, μεταρρυθμιστής πρωθυπουργός της αναγεννημένης Ελλάδας του 19ου αιώνα οραματίστηκε και τη δημιουργία γέφυρας, η οποία να ενώνει το Ρίο με το Αντίρριο, ένα έργο που υλοποιήθηκε 100 χρόνια αργότερα.

Τον Νοέμβριο του 2014 αδελφοποιήθηκαν οι δύο αυτές γέφυρες ως φόρος τιμής στον Τρικούπη και ανακαινίστηκε το κτίριο του σταθμού, αλλά επειδή στην Ελλάδα ζούμε, ο σταθμός λεηλατήθηκε και παρά το γεγονός ότι η γέφυρα Μάναρη έχει χαρακτηριστεί «μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς» ο χώρος είναι αφημένος στο έλεος καιρού και ανθρώπων. Μέσα στο κτίριο πάντως υπάρχει ακόμα η ταμπέλα που αναφέρει τις λεπτομέρειες αυτής της αδελφοποίησης που λίγο σημασία μοιάζει να έχει…

Περπάτησα πάνω στη γέφυρα και έφτασα ως την άλλη μεριά όπου το βουνό στενεύει τη γραμμή και κάνει τη διαδρομή ακόμη πιο μοναδική. Ακούμπησα το αυτί μου στη γραμμή και για κάποια δευτερόλεπτα ευχήθηκα να άκουγα το τρένο να πλησίαζε κι εγώ να έτρεχα πάνω στη γέφυρα! Κρίμα που η λειτουργία της σιδηροδρομική γραμμής Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας έχει ανασταλεί εδώ και πολλά χρόνια και πλέον ο κόσμος δεν έχει την ευκαιρία να απολαμβάνει την υπέροχη αυτή διαδρομή με τη φανταστική θέα…

Βασίλης Ανδριτσάνος

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Γεννήθηκα στην Αθήνα και μηνών ακόμη μετακόμισα στα νότια προάστια όπου μένω μέχρι σήμερα και δεν τα αλλάζω με τίποτα. Η δημοσιογραφία προέκυψε από το πουθενά! Άλλα ήθελα να κάνω, δεν τα τόλμησα ποτέ, ίσως σε μια άλλη ζωή, μπορεί και αργότερα σε αυτή! Από το 1996 μέχρι σήμερα εργάζομαι σε εφημερίδες και περιοδικά. Δεν υπάρχει μέρα που να μην γράψω κάτι και δεν υπάρχει μέρα που να μην εύχομαι να μην γράψω κάτι! Από το 2015 έχω το ΜΠΙΛόγκ (https://tobillog.blogspot.com/) ένα μπλογκ που είναι κάτι σαν ημερολόγιο της ζωής μου και της ζωής των άλλων μαζί μου. Μεγάλη μου αγάπη και στόχος ζωής είναι τα ταξίδια. Γι' αυτά ζω και αναπνέω. Κανονίζω το επόμενο και πριν καν πραγματοποιηθεί έχω κλείσει και το μεθεπόμενο. Θα σας δω εκεί έξω, σε κάποιο αεροπλάνο, πλοίο, τρένο...

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης
Close
Back to top button