CompassΠρόσωπα

Ταξίδι, αφήγηση, μια θάλασσα 40 κύματα, από την πιο βορειοανατολική κουκίδα του χάρτη της χώρας, στις γειτονιές του κόσμου με σηματωρούς, τι άλλο απ΄ τα παιδιά.

Αφημένος να αντιδρά στα “ζωντανά” που γύρω του υπάρχουν, ένας Θράξ ταξιδευτής, με όποια αφορμή.

Σημείο αναφοράς:

Γεωγραφικό μήκος 25° 55′ Α

Γεωγραφικό πλάτο 40° 51′ Β

Υψόμετρο 7m

Και από εκεί, όπου γης και …πατρίς.

«Παιδιά στις γειτονιές του κόσμου», κυρίες, κύριοι, ο Μιχάλης Μπολιάκης…

Ποια αφορμή στάθηκε αιτία για το ταξίδι σας στο φωτογραφικό χώρο;

Κάπου εκεί στο 1975, γνώρισα στη θεσ/νίκη μια παρέα που είχαν σ’ένα ημιυπόγειο πλησταριό ένα υποτυπώδη σκοτεινό θάλαμο. Στην αρχή από περιέργεια και στη συνέχεια γιατί μου άρεσε άρχισα να φωτογραφίζω και να εμφανίζω αυτά που τράβαγα. Κάποια στιγμή μέσα στο χρόνο διαπίστωσα ότι αυτό μπορούσε να γίνει η έκφραση μου, και έτσι συνέχισα μέχρι σήμερα.

Ασπρόμαυρο ή Χρώμα;

Και τα δύο, απλώς το α-μ το ελέγχω πιό εύκολα και η αφαιρετικότητα του με βοηθάει να φτιάξω την ατμόσφαιρα που θέλω. Επίσης μου αρέσει η διαδικασία στο σκοτεινό θάλαμο, για αυτό επιλέγω ακόμα αναλογικό α-μ.

Ο λόγος που φωτογραφίζετε;

Εκτός του ότι είναι κάτι που μου δίνει χαρά, μεγάλη χαρά, είναι και το μέσο με το οποίο εκφράζομαι.

Ποια στοιχεία κάνουν μια φωτογραφία ενδιαφέρουσα;

Τη φόρμα και το θέμα σε αγαστή ισορροποία. Και τη γεωμετρική ισορροποία μέσα στο κάδρο.

Τι σημαίνει φωτογραφία για εσάς και πόσο καθοριστικό ρόλο έπαιξε στη ζωή σας η ενασχόληση με αυτό το μέσο;

Τα πάντα μετά την οικογένεια μου. Δεν είναι μόνο μία ενασχόληση,είναι και το μέσο που έχω επιλέξει για να εκφράζομαι. Και σίγουρα μ’έχει κάνει καλλίτερο άνθρωπο.

Ποιο φωτογραφικό ταξίδι σας εντυπώθηκε περισσότερο και για ποιο λόγο;

Στην Κούβα για την ομορφιά της και τους ανθρώπους της, πιστεύω και για ιδεολογικούς λόγους.

Κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες το βιβλίο σας «παιδιά στις γειτονιές του κόσμου». Μιλήστε μας γι αυτό.

Το βιβλίο αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μία ανθολογία φωτογραφιών απ’όλα σχεδόν τα ταξίδια μου, φωτογραφιών με θέμα τα παιδιά. Τα παιδιά είναι πάντα στο κέντρο του ενδιαφέροντος μου σ΄ότι αφορά τις συνθήκες που μεγαλώνουν, τα παιγνίδια τους, τις ασχολίες εκτός σχολείου και κατά πόσο λειτουργεί αυτό που λέμε γειτονιά.

Τι είναι για σας το ταξίδι;

Αναζήτηση και γνώση. Μερικές φορές προβληματίζομαι, ταξιδεύω για να φωτογραφίζω ή φωτογραφίζω για να ταξιδεύω. Το ταξίδι το δικό μου δεν είναι για τοπίο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν το απολαμβάνω. Δεν είναι τουρισμός, δεν είναι σε εξωτικά μέρη. Τα ταξίδια μου όλα ήταν σε φτωχές και δύσκολες περιοχές, και αυτό που με ενδιέφερε ήταν να φωτογραφίζω τη ζωή πίσω από τη βιτρίνα χωρίς όμως να κάνω στρατευμένη φωτογραφία.

Μία φωτογραφία είναι ενδιαφέρουσα όταν…

Όταν καταφέρνει να δημιουργήσει έστω και σ’ ένα θεατή θετικά συναισθήματα.

Τι κάνατε φωτογραφικά μέσα στην καραντίνα;

Ξανά είδα όλα τα κοντάκτ, μια ασχολία που κράτησε περίπου ένα χρόνο και γέννησε αυτό το λεύκωμα.

Ποιος είναι ο επόμενος φωτογραφικός σας προορισμός ή στόχος;

Πρέπει πρώτα να ξεμπερδέψουμε απ’ την πανδημία, να μπορούμε να κυκλοφορούμε ελεύθερα και χωρίς μάσκες και βλέπουμε. Η φωτογραφία που κάνω είναι κατά κάποιο τρόπο ανθρωποκεντρική και οι εκφράσεις είναι σημαντικές. Δεν γίνεται με μάσκες.

Έχετε κάνει κι άλλες εκδόσεις;

Αυτή είναι η έκτη.

Ο Μιχάλης Μπολιάκης γεννήθηκε το 1956 στην Αλεξανδρούπολη όπου ζει και εργάζεται σαν φωτογράφος. Φωτογραφίζει από το 1975. Από το 1985 έως το 1997 διδάσκει αναλογική φωτογραφία και τεχνική σκοτεινού θαλάμου στα τμήματα της Λαϊκής Επιμόρφωσης του Ν. Εβρου.Το 1993 ανοίγει το “ΦΩΤΟΓΡΑΜΜΑ” έναεξειδικευμένο κατάστημα φωτογραφικών. Έχει πραγματοποιήσει 14 ατομικές εκθέσεις σε Αλεξανδρούπολη, Αθήνα, Chicago, Μυτιλήνη, Κομοτήνη και θεσσαλονίκη, ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Επίσης φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί συχνά στα ελληνικά κλαδικά περιοδικά ενώ επί σειρά ετών συνεργάζεται με διάφορες εφημερίδες. Είναι δημιουργός έξη λευκωμάτων, “της Αλεξανδρούπολεως“ 1997 εκδόσεις Καστανιώτη, “ΣΤΗΝ ΚΟΥΒΑ” 2001 εκδόσεις Καστανιώτη, “COLORE CUBANO” 2010 εκδόσεις ΚΕ.ΔΗ.ΦΩΤ.Θράκης, “Στην Πόλη “ 2014 εκδόσεις ΚΕ.ΔΗ.ΦΩΤ.Θράκης, “ΠΕΡΟΥ” 2018 εκδόσεις Τόπος, και “ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ” 2021 εκδόσεις Τόπος.Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης από την ίδρυση του μέχρι σήμερα.

Σπύρος Τσακίρης

ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ: ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ-VIDEOGRAPHER Γεννήθηκε το 1962 στη Ζαχάρω Ηλείας. Από πολύ νωρίς άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία. Από το 1987 εργάζεται στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», καλύπτοντας όλα τα μεγάλα ελληνικά και διεθνή γεγονότα. Από το 1999 είναι υπεύθυνος του φωτογραφικού τμήματος της εφημερίδας (καθημερινό, κυριακάτικο φύλλο, www.enet.gr). Έχει καλύψει θέματα όπως: Εμφύλιος στη Βοσνία, 1o και 2ο Πόλεμο του Κόλπου, εμφύλιος στο Λίβανο, πτώση Σοβιετικής Ένωσης, γεγονότα στην Αλβανία, πτώση Τσαουσέσκου στη Ρουμανία, Κοσσυφοπέδιο '89, εμφύλιος στη Ρουάντα, πείνα στην Αφρική, Κούρδοι, τον βομβαρδισμό του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία, καθώς και τα γεγονότα στην Παλαιστίνη και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Πέρα από την επικαιρότητα, έχει φωτογραφήσει σε χώρες όπως: Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιορδανία, Συρία, Σαουδική Αραβία, Αρμενία, Τανζανία, Κένυα, Νότιος Αφρική, Αίγυπτος, Κύπρος, Ολλανδία, Βέλγιο, Ουγγαρία, Αυστρία, αποτυπώνοντας τη διαφορετικότητα της ανθρώπινης δραστηριότητας και την παρουσία της στο περιβάλλον. Παράλληλα, έχει συνεργαστεί με το διεθνή τύπο, με το γαλλικό πρακτορείο IMAPRESS και το γερμανικό ACTION PRESS. Θέματά του έχουν δημοσιευθεί στα μεγαλύτερα ελληνικά και ξένα περιοδικά, όπως «ΓΑΙΟΡΑΜΑ», «Flame of Life», «ΔΙΦΩΝΟ», ελληνικό και ισπανικό «National Geographic», “STERN”, “TIME”, “PARIS MATCH”, “NEWSWEEK” κλπ. Από το 2009 είναι μέλος του IEPA (International Environment Photographers Association). Επίσης είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και της ΕΦΕ (Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας). Φωτογραφίες του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, σε διεθνή μουσεία. Επίσης φωτογραφία του βρίσκεται στην παγκόσμια συλλογή για τις καλύτερες φωτογραφίες του αιώνα που πέρασε. Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις. Έχει ολοκληρώσει μεγάλα projects με θέματα «Τα παιδιά μπροστά στο νέο αιώνα», «Οι άνθρωποι του τύπου στην Ελλάδα», «Ψαράδες», «Άνθρωπος και Περιβάλλον». Ασχολείται παράλληλα με τη σκηνοθεσία multimedia και ντοκιμαντέρ. Έχει ολοκληρώσει τέσσερα ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα τα μικρού μήκους «Vrooom» 32΄, «Μπαϊάσα – Βοβούσα» 17΄ και «Ο Θησαυρός της Λιμνοθάλασσας» 17΄, το οποίο και βραβεύθηκε το 2003 από το National Geographic και προβλήθηκε στο φεστιβάλ ECOCINEMA 2003. Επίσης το ντοκιμαντέρ, μεγάλου μήκους «Flamingo» 90΄, μία μουσική ταινία με τους Πυξ Λαξ που κυκλοφόρησε στην αγορά με τη μορφή DVD. Ακόμη, για λογαριασμό της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» σκηνοθέτησε το 2014 το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «ΟΙ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ». Σήμερα συνεργάζεται με μεγάλα ελληνικά και διεθνή ειδησεογραφικά ΜΜΕ και διδάσκει σε σεμινάρια και δυναμικά workshops, δίνοντας έμφαση στα multimedia. Δημιούργησε την ιστοσελίδα www.carnetdevoyage.gr και εργάζεται ως Φωτογράφος του Προέδρου της Βουλής, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τέλος, συνεχίζει να δημιουργεί ντοκιμαντέρ με ενδιαφέρουσες ιστορίες. https://www.instagram.com/tsakiris.photography/ Spyros Tsakiris Photography|Facebook/ tsakirisphotographer@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Back to top button

This function has been disabled for Carnet de Voyage .