Travel StoriesΕλλάδα

Όταν το Αιγαίο γεμίζει ψαροκάικα

Τo ψαροκάικο όλη την νύχτα οργώνει τα νερά του Αιγαίου προσπαθώντας να εντοπίσει το μεγάλο κοπάδι για την καλή ψαριά. Η αύρα του Αιγαίου μας τυλίγει. Οι ψίθυροι κι η αδιάκοπη μουσική των κυμάτων συντροφεύουν την αγωνιά των ψαράδων. Αναμονή εως ότου τα δίχτυα πέσουν στην θάλασσα. Ένας άλλος πολιτισμός κυριαρχεί στο κατάστρωμα του ψαροκάικου, αρχαϊκός, άγριος, ήρεμος, τρυφερός, ανθρώπινος. Οι ψαράδες του Αιγαίου επιμένουν.

Η νύχτα είναι ήρεμη, τα σύνεργα ετοιμάζονται, τα ψάρια «περιμένουν».alieia_3

Τα κοπάδια των ψαριών εντοπίζονται από το ραντάρ του ψαροκάικου. Όταν ο αρχι-αλιεύς δώσει το σήμα κατεβάζουν στην θάλασσα τους πιλότους (ομοιώματα βαρκών, με φιάλες υγραερίου και λάμπες που ο ρόλος τους είναι να παγιδεύσουν τα κοπάδια των ψαριών).alieia_7

Χρονοβόρα κι επίπονη διαδικασία, αφού τα ψάρια δεν τσιμπάνε αμέσως κι οι πιλότοι χρειάζεται να ανεβοκατεβούν πολλές φορές. Όταν ο καπετάνιος κρίνει ότι η ώρα είναι κατάλληλη, τον λόγο έχει ο φωτιστής. Μόνος πάνω στη βάρκα του, επιφορτίζεται να οδηγήσει το κοπάδι κοντά στο καΐκι. Πηγαίνοντας από πιλότο σε πιλότο σβήνει τις λάμπες, «παγιδευμένο» το κοπάδι από το δυνατό φως, τον ακολουθεί όλο και πιο κοντά στο καΐκι.

alieia_2

Έρχεται η ώρα να απλωθούν τα δίκτυα. Το ξετύλιγμα αρχίζει από την πρύμνη και με την βοήθεια μιας βάρκας καταλήγει στην πλώρη. Τα ψάρια κυκλώνονται. Το πλήρωμα παίρνει θέση και ο καθένας είναι στο πόστο του απ’ οπού κι αρχίζει να μαζεύει τα δίχτυα. Τα ψάρια σπαρταρούν. Η θάλασσα γίνεται ασημένια. Η μεταλλική απόχη ανεβοκατεβαίνει ασταμάτητα. Τα ψάρια τοποθετούνται σε μεγάλα κιβώτια με τριμμένο πάγο. Τα κιβώτια γεμίζουν κι αδειάζουν. Επανατοποθετούνται σε κασέλες έτοιμα για την ιχθυόσκαλα.alieia_13

Η νύχτα αρχίζει και παραχωρεί την θέση της στην μέρα που εμφανίζεται διστακτικά. Άπαντες κουρασμένοι αλλά και ευχαριστημένοι, μιας και η ψαριά ήταν καλή.

Οι ταπεινοί ψαράδες έζησαν τις οικογένειες τους, τροφοδότησαν την ελληνική οικονομία, το εμπόριο, την ανάπτυξη κι ας έγινε η αλιεία βιομηχανία, ας βίασε με τις άνομες μεθόδους της την φύση και το θαλάσσιο οικοσύστημα .

Η πρόοδος της αλιευτικής τεχνολογίας επέτρεψε στον άνθρωπο να αλιεύει όλο και περισσότερα ψάρια. Τα πρώτα σημάδια της υπέρ-αλίευσης έκαναν την εμφάνιση τους στα τέλη του 19ου αιώνα κι έκτοτε αυξάνονται συνεχώς και σε πολλές θαλάσσιες περιοχές το πρόβλημα έχει πάρει τρομερές διαστάσεις.

alieia_5

Η μονή ελπίδα για το μέλλον είναι να αξιοποιηθούν αυτά που μας παρέχει το θαλάσσιο περιβάλλον, με ήπιες μορφές εκμετάλλευσης, συμβατές με την προστασία του, καθώς κι η συναίσθηση ότι η επιβίωση όλων όσοι εκμεταλλεύονται τους θαλάσσιους πόρους, εξαρτάται από τη διατήρηση των αποθεμάτων και για το λόγο αυτό πρέπει να λειτουργούν με μεγαλύτερο σεβασμό απέναντι σ’αυτά.

Οι ψαράδες στο Αιγαίο, αν όχι όλοι, οι περισσότεροι, επιμένουν να σέβονται την πηγή ζωής που είναι η θάλασσα.

 

Μέσω
Φωτογραφίες, Κείμενο: Στέλιος Ματσάγγος

Στέλιος Ματσάγγος

ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ Γεννήθηκε σε ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό του Ν. Λαρισης και μεγάλωσε στην Θες/νικη όπου και τέλειωσε την μέση εκπαίδευση. Μετακόμισε στην Γαλλία για σπουδές (πανεπ.Grenoble και Paris VIII). Μετά το πέρας των σπουδών του, επέστρεψε στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όπου και ξεκίνησε η επαγγελματική του καριέρα σαν φωτορεπόρτερ. Από το 1992 εως και το 2007 δούλεψε σαν freelancer ,συνεργάτης πολλών και διαφορετικών έντυπων (εφημερίδες και περιοδικά). Από το 2007 μέχρι και σήμερα είναι μόνιμος συνεργάτης της κυριακάτικης εφημερίδας Real News. Είναι μέλος της Ένωσης Φωτορεπόρτερ από το ΄92. Συνεργάστηκε με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα καθώς επίσης και με τους Γιατρούς του Κόσμου, στο ξεκίνημα τους και τους ακολούθησε σε πολλές αποστολές ανά τον κόσμο. Έχει στο ενεργητικό του τρεις (3) προσωπικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Με την φωτογραφική ομάδα phasma2, συμμετείχε στην ομαδική έκθεση με θέμα την κρίση στο διεθνές φεστιβάλ του Sarajevo το 2014 με την όποια πήρε και το 1ο βραβείο. Έχει στο ενεργητικό του δυο εκδόσεις φωτογραφικών λευκωμάτων. Ταξιδέψε σε πολλά μέρη του κόσμου για κάλυψη δημοσιογραφικών θεμάτων και όχι μόνο. Μιλάει Γαλλικά, Αγγλικά.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button

This function has been disabled for Carnet de Voyage .