Ένα καλοκαιρινό βράδυ πριν σαράντα περίπου χρόνια στο κέντρο της Αθήνας.

Ο Τύπος όπως σήμερα, έτσι και τότε, απαρτιζόταν από εφημερίδες με κύρος και χαμηλή κυκλοφορία και εφημερίδες με υψηλή κυκλοφορία αλλά χωρίς κανένα κύρος. Το 1981 ο μεγαλοεργολάβος Γιώργος Μπόμπολας με διευθυντή τον Αλέκο Φιλιππόπουλο εκδίδουν το Έθνος, την πρώτη εφημερίδα σε σχήμα ταμπλόϊντ με μικρά ευκολοδιάβαστα ρεπορτάζ και με πολλές έγχρωμες φωτογραφίες. Ο προσανατολισμός ήταν καθαρά φιλοκυβερνητικός και η κυκλοφορία ξεπέρασε και τις πιο τρελές προσδοκίες της εκδοτικής του ομάδας και μαζί μ’αυτό οι αναλήψεις έργων του ομίλου Μπόμπολα ξεπέρασαν κατά πολύ τις προσδοκίες της ιδιοκτησίας της. Τα κέρδη από το σύνθετο αυτό εγχείρημα κέντρισαν το ενδιαφέρον και άλλων επιχειρηματιών όπως του Άρη Βουδούρη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία του Ελεύθερου Τύπου υπό τον Χρήστο Πασσαλάρη το 1983, με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά όπως αυτά του Έθνους αλλά με καθαρά αντιπολιτευτική γραμμή. Η κυκλοφορία του Ελεύθερου Τύπου της περιόδου εκείνης ήταν εκρηκτική και δεν επαναλήφθηκε ποτέ έκτοτε. Οι αναλήψεις έργων του Ομίλου Βουδούρη, ωστόσο, έπεσαν στο ναδίρ. Η πρόθεση του Ομίλου για συμμετοχή σε προμήθειες του Δημοσίου επέβαλλε την ανάγκη για φιλοκυβερνητική στροφή που είχε ως αποτέλεσμα τη ρήξη με τον Διευθυντή της Εφημερίδας και την απομάκρυνσή του τελικά από τη Διεύθυνση το 1984.

Στο μεταξύ ο Όμιλος Βαρδινογιάννη έχει ήδη εξαγοράσει την Μεσημβρινή, μια εφημερίδα με κύρος αλλά πολύ χαμηλή κυκλοφορία. Η απομάκρυνση του Χρήστου Πασσαλάρη από τον Ελεύθερο Τύπο, θεωρήθηκε μεγάλη ευκαιρία για την άνοδο της κυκλοφορίας της Μεσημβρινής χωρίς όμως εκπτώσεις στο κύρος της. Το πείραμα θα ξεκινούσε με την συνύπαρξη των παλαιών έγκριτων συντακτών με «νέους» συντάκτες οι οποίοι θα αναλάμβαναν να δώσουν το «νεύρο» μιάς ταμπλόϊντ εφημερίδας. Η νέα Μεσημβρινή θα ξεκινούσε να παρουσιάζει το νέο της πρόσωπο το φθινόπωρο του 1984 μαζί με μια μεγάλη διαφημιστική καμπάνια. Για να μπορέσει όμως να αποδώσει η καμπάνια αυτή θα έπρεπε να υπάρχουν θέματα στο «ψυγείο» που θα ήταν απλά και ελκυστικά. Ένα από αυτά ήταν και η «Νυκτερινή Περιπολία».

40 χρόνια μετά η «Νυκτερινή Περιπολία» γίνεται αντικείμενο μια συζήτησης γύρω από τρόπους επαναπλαισίωσης αρχειακού φωτογραφικού υλικού στο πλαίσιο της ομάδας του photo research lab. Προσφέρει το υλικό για ένα έργο με τίτλο  «Υπό το βλέμμα του Νόμου» που αποτελείται από ψήγματα των φωτογραφιών αυτών – χειρονομίες, στάσεις σωμάτων, εκφράσεις. Η χρήση των φωτογραφιών τότε και το νόημα της χρήσης και έκθεσης τους τώρα, η ηθική της αναπαράστασης, το ποιος αναπαριστά ποιον υπό ποιες συνθήκες και με ποιο δικαίωμα, ήταν τα ερωτήματα που διαμόρφωσαν το έδαφος για την επαναξέταση και ανάδειξή τους σήμερα.

Το έργο «Υπο το Βλέμμα του Νόμου» αποτελεί μία από τις 11 συμμετοχές στην έκθεση Dilettanti 21 που θίγει αυτό και άλλα παρεμφερή ζητήματα και θα παρουσιαστεί στη γκαλερί Ηώς απο τις 3 έως τις 19 Ιουνίου.


Γκαλερί Ηώς, Χέυδεν 38, 104 34 Αθήνα

Συµµετέχοντες :
Ειρήνη Κακουλίδου, Παυλίνα Καλλίτση, Πέτρος Κοκκόλης, Εύη Μαυρώνη, Άννα Νενάδη,
Mαρία Παπαναστασίου, Λευτέρης Παρασκευαϊδης, Άγγελος Παππάς, Τζούλια
Παγουλάτου, Έλενα Τσοµπάνη, Νικόλας Χρυσός

Επιµέλεια: Κώστας Ιωαννίδης, Ελένη Μουζακίτη και οι συµµετέχοντες καλλιτέχνες