Travel StoriesΚόσμος

Ισλανδία: Η χώρα του πάγου και της φωτιάς

Ένα χειμωνιάτικο φωτογραφικό οδοιπορικό στην χώρα του πάγου και της φωτιάς, την υπέροχη Ισλανδία !!! Τη χώρα που το χειμώνα έχει μια άγρια ομορφιά και παρά τις αντιξοότητες, λόγω καιρικών φαινόμενων όσο την εξερευνάς, την γνωρίζεις καλύτερα και την αγαπάς περισσότερο.

Η Ισλανδία είναι ένα νησί στον βόρειο Ατλαντικό ωκεανό, πολύ κοντά στην Γροιλανδία. Εδώ βρίσκεται η βορειότερη πρωτεύουσα της Ευρώπης, το Ρέικιαβικ. Όλο το νησί κατοικείται από 300.000 ανθρώπους, οι περισσότεροι μένουν στην πρωτεύουσα όπου βρίσκονται κι όλες οι διοικητικές υπηρεσίες. Η υπόλοιπη χώρα είναι αραιοκατοικημένη.

Η ιδέα για το ταξίδι έπεσε στο τραπέζι, ένα ηλιόλουστο μεσημέρι, όταν η παρέα μαζεύτηκε για το καθιερωμένο τσιπουράκι, μετά την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου.

“θα πάμε Ισλανδία να την δούμε παγωμένη, μέσα στον χειμώνα, αλλά και να απολαύσουμε τη ζέστη που κρύβει μέσα της”, είπε ο πιο τολμηρός της παρέας.

Μέσα στο καταχείμωνο σκέφτηκα !  Δύσκολα θα είναι εκεί στο βορρά, άλλα ποιος να ακούσει, συμφωνήσαμε κι άρχισε η οργάνωση του ταξιδιού, βγάλαμε τα εισιτήρια, Θεσσαλονίκη – Λονδίνο με την Ryanair και από εκεί Λονδίνο-Keflavik (το διεθνές αεροδρόμιο του νησιού, 50 χλμ μακριά από την πρωτεύουσα ) με την Iceland Express.

Αφού κλείσαμε ξενοδοχείο στο Ρέικιαβικ (εδώ προσοχή γιατί οι τιμές είναι ακριβές), βρήκαμε και νοικιάσαμε ένα τζιπ για 8 άτομα, με το οποίο θα εξερευνούσουμε το νησί.

Βράδυ 31 Ιανουαρίου, πατήσαμε με τα πόδια μας στο χιονισμένο νησί κι από την επόμενη ξεκίνησε η περιπέτεια μας.

Πρώτη μέρα στην πρωτεύουσα το Ρέικιαβικ, ντυμένοι με τα πιο χονδρά μας ρούχα λόγω της παγωνιάς, περιπλανηθήκαμε στα πιο ενδιαφέροντα αξιοθέατα της πόλης. Δεν χρειαστήκαμε αυτοκίνητο, η πόλη είναι μικρή και τα σημεία ενδιαφέροντος κοντά το ένα με το άλλο. Θα χρειαστείτε συνολικά δυο μέρες το πολύ, για να γνωρίσετε την πόλη, άλλα και τους κάτοικους της που είναι φιλικοί, χαμογελαστοί κι εξυπηρετικοί. Αγαπούν πολύ την Ελλάδα και την θεωρούν αγαπημένο προορισμό για διακοπές στον Παράδεισο!!!

Τις υπόλοιπες μέρες κυκλοφορήσαμε εκτός πόλης, τις αφιερώσαμε σε εκδρομές στα πιο σημαντικά μέρη του νησιού και δεν εννοώ μουσεία και μνημεία, διότι η Ισλανδία έχει φύση και μόνο φύση, βουνά, ηφαίστεια, καταρράκτες, λίμνες παγωμένες, άλλα και λίμνες με ζεστό νερό, παγετώνες και θάλασσα…

Εμείς μείναμε συνολικά 7 μέρες, τις περισσότερες μέρες χιόνιζε αλλά για καλή μας τύχη οι περισσότεροι δρόμοι ήταν ανοιχτοί και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Σταματούσαμε μόνο όταν άρχιζε η χιονοθύελλα και δεν βλέπαμε τίποτα μπροστά μας. Το απόλυτο λευκό. Όλα γύρω μας άσπρα, δρόμοι, χωράφια, λίμνες. Και μόλις σταματούσε, σαν από θαύμα εμφανιζόταν πάντα ένα μηχάνημα,που άνοιγε τους δρόμους και εμείς ακολουθούσαμε.

Τέλεια οργάνωση γι αυτό το μικρο κράτος, καμία σχέση μ’  εμάς που πνιγόμαστε σε λίγο χιόνι!!! Στους δρόμους υπάρχει σήμανση άλλα δεν μπορείς να διαβάσεις εύκολα τις πινακίδες, είναι κι αυτές οι δύσκολες ονομασίες τους και πολλές φορές αναγκαζόμασταν να κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο για να πάμε πιο κοντά και να καθαρίσουμε το χιόνι που είχαν επάνω τους. Το gps είναι απαραίτητο!

Οι δρόμοι δεν έχουν ιδιαίτερη κίνηση και θα έλεγα ότι σε κάποιες περιπτώσεις κάναμε αρκετή ώρα για να δούμε ένα αυτοκίνητο . Στην Ισλανδία  τα φώτα των αυτοκίνητων είναι αναμμένα όλη την ημέρα.

Και τώρα που είπα ημέρα, πρέπει να σας πω ότι το χειμώνα η ημέρα είναι μικρής διάρκειας εδώ! Ξημερώνει αργά, στις 10 το πρωί είναι ακόμη σκοτάδι και μετά τις 4 με 5 πέφτει πάλι σκοτάδι. Βέβαια o χειμώνας είναι η κατάλληλη εποχή για να δεις το φυσικό φαινόμενο των βόρειων χωρών, το Σέλας, το οποίο για να μην σας κρατάω σε αγωνία δεν καταφέραμε ούτε να δούμε ούτε να φωτογραφίσουμε, γιατί την βδομάδα που βρεθήκαμε εδώ ακυρώθηκαν όλες οι εκδρομές, λόγω του άσχημου καιρού.

Μην επιχειρήσετε να βγείτε έξω από την πόλη για να το δείτε μόνοι σας, το πιο πιθανό είναι να ταλαιπωρηθείτε σε παγωμένους δρόμους, υπάρχουν ειδικές περιοχές που είναι ορατό, μακριά από τα φώτα της πόλης και καλύτερα να απευθυνθείτε σε ένα τοπικό γραφείο.

Επειδή η εποχή που επιλέξαμε για το ταξίδι μας, λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούν, έκανε δύσκολη την οδήγηση στο βόρειο κομμάτι του νησιού (χιονοθύελλες, αέρηδες και πάγος στους δρόμους ), αποφασίσαμε να περιοριστούμε στο νότιο τμήμα του, όπου η κατάσταση ήταν καλύτερη. Ίσως σ΄άλλο ταξίδι μας,τους καλοκαιρινούς μήνες μας επιτραπεί να κάνουμε και τα δρομολόγια του βόρειου τμήματος και να πάμε και μια εκδρομή μέχρι την Γροιλανδία που είναι ακριβώς απέναντι και συνδέεται αεροπορικώς με την Ισλανδία.

Θα προσπαθήσω να σας δείξω την χειμωνιάτικη Ισλανδία κάνοντας ένα φωτογραφικό ταξίδι άγριας ομορφιάς.

Μόνοι στον δρόμο, δεξιά κι αριστερά μας παγωμένες λίμνες, λίγο πριν δύσει ο ήλιος, το αυτοκίνητο μας χάλασε στην μέση του πουθενά, περιμένουμε να περάσει κάποιο αυτοκίνητο να μας μεταφέρει μέχρι το πιο κοντινό χωριό, κρυώνουμε ! Έχουμε ειδοποιήσει το γραφείο και περιμένουμε να ρθει κάποιος από το πιο κοντινό συνεργείο για να δει επί τόπου την βλάβη. Δυστυχώς η βλάβη δεν επιδιορθώνεται, το αυτοκίνητο το πήρε ο γερανός κι εμάς κάποιο διερχόμενο αυτοκίνητο με ντόπιο οδηγό που σταμάτησε μόλις μας είδε, έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον, για τρία τέταρτα της ώρας δεν είχε περάσει κανείς, καλή του ώρα όπου και αν βρίσκεται, μας άφησε στο πλησιέστερο χωριό, σ’ ένα καφέ με καταπληκτικούς ανθρώπους που μας κέρασαν καφέ και ζέστη σούπα για να ζεσταθούμε κι η εταιρεία έστειλε δυο αυτοκίνητα που μας γύρισαν στο Ρέικιαβικ με ασφάλεια.

Ευτυχώς που συνέβησαν όλα αυτά γιατί στο δρόμο της επιστροφής ζήσαμε μια απίστευτη χιονοθύελλα και δεν ξέρω αν μόνοι μας, θα καταφέρναμε να επιστρέψουμε. Κάθε εμπόδιο για καλό! Το επόμενο πρωί είχαμε καινούργιο αυτοκίνητο για νέες περιπέτειες.

Εθνικό Πάρκο Θινγκβελίρ

Το ενδιαφέρον σ αυτό το πάρκο είναι το μεγάλο γεωλογικό ρήγμα που υπάρχει, δυο τεκτονικές πλάκες η μια της Ευρωπαϊκής ηπείρου και άλλη της Βόρειας Αμερικάνικης ηπείρου βρίσκονται εδώ, όπου δύτες από όλο τον κόσμο έρχονται στην λίμνη και καταδύονται σε βάθος για να τις δούνε. Πρέπει να είναι συγκλονιστικό!

Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες η λίμνη είναι παγωμένη, όμως φαίνονται τα ρήγματα ακόμη και στην επιφάνεια της γης. Το τοπίο είναι μαγευτικό, παντού βλέπεις περιοχές καλυμμένες με λάβα και χιόνι, υπάρχουν δρόμοι που μπορείς να κάνεις πεζοπορία και να απολαύσεις το τοπίο. Εμείς αρκεστήκαμε στο μπαλκόνι που προσφέρει υπέροχη θέα σ΄ όλο το πάρκο, άλλωστε όλη η διαδρομή για να φτάσουμε μέχρι εδώ ήταν υπέροχη, οδηγώντας σε λευκά και παγωμένα τοπία. Δεν ήταν ώρα για περπάτημα. Το πάρκο συγκαταλέγεται στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Θερμές Πηγές Γκέιζερ

Απόκοσμα τόπια που σου κόβουν την ανάσα!!! Γκέιζες, γύρω γύρω όλα χιονισμένα και παγωμένα και από την γη αναβλύζει ζεστό νερό που εκτοξεύεται σε απόσταση 30 μέτρων από το έδαφος κάθε 10 λεπτά. Καλό είναι να μην βρεθείτε από κάτω, αλλά σε κάποια απόσταση την ώρα της εκτόξευσης του ζεστού νερού.

Χρυσός Καταρράκτης

iceland-16

Η λέξη Foss στα ισλανδικά σημαίνει καταρράκτης. GULLFOSS σημαίνει χρυσός καταρράκτης. Και το θέαμα είναι συγκλονιστικό. Ειδικά όταν το τοπίο είναι χιονισμένο, το νερό έρχεται με ορμή και παγωμένο από τον ποταμό και φτάνει μέχρι το πρόσωπο μας με μορφή παγωμένων δροσοσταλίδων και ξεκινάει και μια χιονοθύελλα!!! Ο αέρας μας πήρε και μας σήκωσε το χιόνι έπεφτε πυκνό, φωτογράφισα στα γρήγορα με χέρια που έτρεμαν από το κρύο. Την λάτρεψα αυτήν την χώρα κι ας είχαμε δυσκολίες λόγω του καιρού. Δεν κάναμε όσα θέλαμε αλλά την είδαμε άγρια και λευκή και ναι, την αγαπήσαμε…

Μπόργκαρνες

iceland-19

Ένα γραφικό ψαροχώρι που μπορείς να επισκεφτείς και να απολαύσεις μια βόλτα κατά μήκος της παραλίας, κατά την διάρκεια της περιήγησης μας δεν βρήκαμε κόσμο στους δρόμους ούτε αυτοκίνητα άλλα βρήκαμε ένα υπέροχο εστιατόριο που έκανε ψαρόσουπες και στο πίσω μέρος του έκρυβε ένα καταπληκτικό μουσείο το “Τhe settlement Centre”.  Αν βρεθείτε εκεί επισκεφτείτε το, με οπτικοακουστικά μέσα θα γνωρίσετε την ιστορία των Vinkings, πως ξεκίνησαν από την Νορβηγία και έφτασαν ως την Ισλανδία όπου και εγκαταστάθηκαν .

Πάρκο Χάσσεφελ

iceland-17

Πολλοί μικροί καταρράκτες με ορμητικά νερά που έρχονται μέσα από τα βράχια της λάβας, σχηματίζουν ένα ορμητικό παγωμένο ποτάμι. Τους ανακαλύψαμε στο δυτικό τμήμα του νησιού μέσα από μια διαδρομή από γραφικά ψαροχώρια, ορμητικούς ποταμούς που μετέφεραν κομμάτια πάγου και λάβας, χιονισμένα λιβάδια με ισλανδικά άλογα και αγελάδες και μαυρισμένα βουνά λόγω της λάβας που έπεσε και χιονισμένες κορυφές.

Υπέροχες διαδρομές σε μια απίστευτη χώρα.

iceland-11

Η Ισλανδία είναι μια χώρα που τα 3/4 της έκτασης της καλύπτονται με πολλά νερά, όπου κι να πας θα συναντήσεις λίμνες, ποτάμια, καταρράκτες αλλά και ηφαιστειακό υλικό. Στις διαδρομές μας είδαμε απ’ όλα, άλλα τα πλησιάζαμε κι άλλα τα θαυμάσαμε από μακρυά.

Δείτε πως πέφτει το νερό από ψηλά άλλα και πως στροβιλίζεται από την δύναμη του αέρα και φαίνεται σαν να βγαίνει καπνός από το βουνό! Στην αρχή νόμιζα ότι είναι καπνός από κάποιο ηφαίστειο στην συνέχεια κατάλαβα τι συμβαίνει πραγματικά. Τα νερά είναι παγωμένα και μεταφέρονται ως εδώ από κάποιον παγετώνα που υπάρχει πίσω από τα βουνά.

Μαύρη παραλία του Ντιρχόλαϊ

iceland-6

Την μαύρη παραλία του νησιού, στο νότιο τμήμα του, μετά από πολλές ώρες ταξιδιού, γιατί είδαμε τόσα ενδιαφέροντα και σήμερα θα σας πω ότι με δυσκολία την προσεγγίσαμε γιατί το αυτοκίνητο βούλιαζε στο χιόνι και τις λάσπες, είχε βρέξει πολύ τις προηγούμενες ώρες, αλλά για καλή μας τύχη υπήρχαν κι άλλοι που επιχειρούσαν να την προσεγγίσουν, οπότε ότι και να γινόταν θα είχαμε βοήθεια. Πρώτα ανεβήκαμε στο λόφο που βρίσκεται στον οικισμό και από εκεί την είδαμε από ψηλά. Δεν βλέπαμε την ώρα να κατέβουμε. Αφού σκανάραμε με τα μάτια μας πως θα φτάσουμε, ξεκινήσαμε κι όταν επιτέλους φτάσαμε, περπάτησα πάνω στην μαύρη άμμο, πρόκειται για λάβα, αισθάνθηκα εκτός τόπου και χρόνου, νόμιζα ότι βρισκόμουν σε άλλο πλανήτη, μάλλον στην Σελήνη. Σεληνιακό κι απόκοσμο το τοπίο, ίσως ο καιρός έδινε κι ένα τόνο μυστήριου, μου έμεινε χαραγμένο στην μνήμη. Δεν έχω ξαναδεί όμοιο του. Προσοχή στα κύματα, όταν χει θάλασσα μπορεί να σε παρασύρουν.

Η λάβα έφτασε ως εδώ από το ηφαίστειο Κάτλα και λίγο πριν φτάσει στον Ατλαντικό ωκεανό χάρισε σ αυτήν την παράλια το μαύρο χρώμα της.Έχει ψηφιστεί στις 10 καλύτερες παραλίες του κόσμου.

Γαλάζια Λίμνη

iceland-24

Αφιερώστε την τελευταία μέρα πριν φύγετε στην Γαλάζια Λίμνη, την πιο διάσημη λίμνη του κόσμου με ζεστό νερό και τις ευεργετικές του ιδιότητες για το δέρμα. Εμείς το κάναμε και δεν θέλαμε να φύγουμε από κει, από την μια, η αίσθηση του μπάνιου στο ζεστό νερό, περίπου 39ο Κελσίου, η σάουνα και οι καταρράκτες, όπου άφθονο ζεστό νερό έπεφτε επάνω στο κουρασμένο μας κορμί, μας έφεραν μια χαλάρωση που την είχαμε ανάγκη μετά την εβδομάδα που περάσαμε .Από την άλλη η ηρεμία κι η μοναδικότητα του τοπίου, μαύρα από την λάβα βουνά με χιόνι επάνω τους τριγύρω τα γαλάζια νερά στην λίμνη λόγω του διοξειδίου του πυριτίου που περιέχει, αλλά και τα σύννεφα ατμού από τα φουγάρα του εργοστάσιου που εφοδιάζουν την λίμνη με το ζεστό νερό, δημιουργούν την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα εξωπραγματικό μέρος.

Δεν μετάνιωσα που γνώρισα αυτήν την χώρα χειμώνα. Ήταν κάτι διαφορετικό για τα δικά μου δεδομένα και θα το ξανάκανα αν μου δινόταν η ευκαιρία, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε κι ας βγήκαμε πολλές φορές εκτός προγράμματος .Θα σας εξομολογηθώ όμως ότι θέλω να την δω και καλοκαίρι, να περπατήσω στα λιβάδια της, στα βουνά και στα μονοπάτια της, εκεί που τον χειμώνα είναι αδύνατον.

Για μένα η επίσκεψή μου σ αυτήν την χώρα ήταν μια μεγάλη εμπειρία.

Για περισσότερα ταξίδια του  Trips and Dreams  ακολουθήστε μας σε Facebook και instagram.

Μέσω
Φωτογραφίες, Κείμενο: Μαρία Τσιλίκη

Mαρία Τσιλίκη

ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ Γεννήθηκα και μένω μόνιμα στην Λάρισα, με μικρές διακοπές διαμονής σ άλλες πόλεις λόγω των σπουδών μου στα οικονομικά και των μεταθέσεων λόγω δουλειάς. Εργάστηκα μέχρι το 2010 στην Εμπορική Τράπεζα και τώρα είμαι συνταξιούχος τραπεζικός. Αγαπώ τα ταξίδια, θυμάμαι πάντα τον εαυτό μου με μια βαλίτσα και μια φωτογραφική μηχανή στα χέρια μου. Ήμουν για χρόνια μέλος της Φωτογραφικής Λέσχης Λάρισας και έχω πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας. Εκτός από τα ταξίδια και την φωτογραφία, λατρεύω το καλό φαγητό, τις ταινίες και την μουσική. Όλα αυτά τα χρόνια των περιηγήσεων μου στο κόσμο γέμισα με ωραίες εικόνες, ήχους και γεύσεις και τώρα ήρθε η ώρα να τα μοιραστώ μαζί σας.