Οι βράχοι γλυπτά που “φιλοτέχνησε” ο Θεός για να φιλοξενήσει τα γλυπτά μοναστήρια που φιλοτέχνησε ο άνθρωπος.

Πόσο μα πόσο νοσταλγικό, δημιουργικό και ανανεωτικό είναι να γυρίζεις πίσω σε στιγμές και να προσπαθείς να γράψεις κάτι που να τις ζωντανεύει… Είναι και το μέρος καταγωγής μου πολύ κοντινό και ξυπνούν μνήμες πολλές και χρονικά ετερόκλητες.

Αγνάντευα τους βράχους από το χωριό Περιστέρα όταν πηγαίναμε με το παππού στα αμπέλια ποδηλατάδα. Αυτό που μού έχει μείνει σαν απάντηση από τις ερωτήσεις που του έκανα ήταν ότι κάποτε εδώ υπήρχε θάλασσα… Όλοι σχεδόν οι συγγενείς μένουν και σήμερα στα Τρίκαλα, στη Καλαμπάκα και σε κάποια χωριά του νομού. Είχα την τύχη και την ευκαιρία να βρεθώ στους βράχους πολλές φορές, για βαφτίσεις, επισκέψεις, γιορτές, διακοπές, προσκυνήματα, πεζοπορίες και φωτογραφήσεις σε βάθος δεκαετιών. 

Αλλά και σε αρκετά μέρη τριγύρω, χωριά, μοναστήρια, μποστάνια, αμπέλια, ξωκλήσια, χωράφια, ρεματιές, ποτάμια, χωματόδρομους, πλατείες, γάμους, πανηγύρια, καφενεία… Οι βράχοι πάντα εκεί… τους έβλεπα…τους παρατηρούσα… Τη μεγάλη τύχη να βρίσκεσαι τόσο δίπλα, κοντά, μέσα σε αυτό το μεγαλείο, έστω και για λίγο. Πόσοι πεζοπόροι, αναρριχητές, ταξιδευτές, περιηγητές, φωτογράφοι, ποδηλάτες, κατασκηνωτές, οικολόγοι, ερευνητές, οικογένειες, τουρίστες, μοναχοί, προσκυνητές ακόμα και διαφορετικής πίστης, μαθητές, απλοί άνθρωποι και επώνυμοι βάζουν σκοπό τους μια επίσκεψη  στους «βράχους». Άνθρωποι από όλο το πλανήτη μυριάδες κάθε χρόνο, έρχονται και με δέος ανεβαίνουν προς το μνημείο της Ανθρωπότητας. Εκατονταετίες χρόνων μοναχικής οικουμενικότητας πρεσβεύει η πολιτεία των βράχων.

Μερικοί φωτογράφοι που άγγιξαν τον ουρανό είναι …

Ο Στέφανος Στουρνάρας αγιογράφος ζωγράφος και φωτογράφος. Φωτογράφησε τα Μετέωρα, τους Βαλκανικούς πολέμους, Θεσσαλία, Άγιο όρος και το πόλεμο στη Μικρά Ασία. Το 2007 κυκλοφόρησε το λεύκωμα του «Ο άγιος της φωτογραφίας».

Ο Γαλλοελβετός φιλέλληνας Φρεντερίκ Μπουασονά (Fred Boissonnas) ύμνησε φωτογραφικά την Ελλάδα από 1900 έως 1930. Φωτογράφησε και τα Μετέωρα, και φωτογραφήθηκε ο ίδιος να τον ανεβάζουν οι καλόγεροι με το καλάθι και το δίχτυ. Το 2002 εκδόθηκε το λεύκωμα «Μετέωρα» του φωτογράφου Κώστα Μπαλάφα. Ο Μπαλάφας έχει αφήσει σπουδαία φωτογραφικά ντοκουμέντα του τρόπου ζωής της ελληνικής υπαίθρου, το αλβανικό μέτωπο, την Κατοχή και τον αγώνα του ΕΛΑΣ στην Ήπειρο.

Το 1990 εκδόθηκε το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη Tαλιάνη  «Μετέωρα, Έξι αιώνες Μοναχισμού: Ημέρα Τρίτη» . O Ταλιάνης φωτογράφος και εκδότης καταξιωμένος σε Ελλάδα και εξωτερικό έχει «οργώσει» βουνά και θάλασσες της Ελλάδας για δεκαετίες και έχει εκδώσει 40 λευκώματα.

Το φυσικό και το αφύσικο, το θεϊκό και το ανθρώπινο, το απόκοσμο και το γήινο, το τεράστιο και το ασήμαντο, το δέος και η γαλήνη, το απαραβίαστο και το οικουμενικό, το παραμύθι και η ιστορία, η μεγαλοπρέπεια και η ταπεινοσύνη, ο μαύρος βράχος και ο γαλάζιος ουρανός, η κίτρινη σημαία και το μαύρο ράσο, το μικροσκοπικό και το απέραντο, η σιωπή και ο ύμνος, το ένα και το άπειρο, το μηδέν και ο μακρόκοσμος, το μακριά και το δίπλα, η απλότητα και η επιβλητικότητα, το μετέωρο και το σταθερό, ο μικρόκοσμος και το θεόρατο, η ουτοπία και ο προορισμός, η κουκκίδα και το σύμπαν, το αγνάντεμα και ο διαλογισμός, η γέννηση και η επιστροφή, ο κοντινός ουρανός και η μακρινή γη, η προσευχή και η συγχώρεση, το σώμα και η ψυχή, η ζωή και ο θάνατος, η αρχή και το τέλος όλα αυτά δεμένα γερά μεταξύ τους, σαν κομποσκοίνι …

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Γεννήθηκε στα Τρίκαλα Θεσσαλίας. Εργάζεται ως μαθηματικός σε δημόσιο σχολείο. Είναι ερασιτέχνης φωτογράφος. Του αρέσει να ταξιδεύει και να φωτογραφίζει γεγονότα (λαογραφία) σε όλο τον κόσμο. Εκφράζεται μέσω της φωτογραφίας. Πιστεύει ότι η φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενημερώσει και να οδηγήσει σε μεγαλύτερη κατανόηση του κόσμου. Μπορεί να φέρει τους ανθρώπους να αναρωτηθούν τι συμβαίνει γύρω τους , προκαλώντας το ενδιαφέρον για τόπους, ανθρώπους και κουλτούρες. Ζει στην Αθήνα, αλλά κυρίως του αρέσει να φωτογραφίζει σε ταξίδια σε όλο τον κόσμο. Πέντε φωτογραφίες του έχουν δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του National Geographic.