Travel StoriesΕλλάδα

Κορυσχάδες: Το σιδερόδετο ρόπαλο του βουνού

Ο καιρός μας έκανε το χατίρι. Τα λάστιχα γλίστραγαν στις ανηφορικές κλειστές στροφές, στο έβγα της τελευταίας ο Τυμφρηστός. Από κει ψηλά μας καλοδεχόταν και μας έδειχνε σημάδια πως και η υπόλοιπη διαδρομή θα έβαινε καλώς.

Τα γέλια και η μουσική από το αυτοκίνητο μπερδευόταν με τον αέρα που έμπαινε από τα ανοιχτά παράθυρα δηλώνοντας μας πως εδώ το τοπίο αλλάζει. Κατέβαινε από τα έλατα, με τέτοια δύναμη που δεν τολμούσες να αμφισβητήσεις την κυριαρχία του. Ήμασταν πια στο Ν. Ευρυτανίας. Το Καρπενήσι απείχε πια μια δρασκελιά, στις δύο (δρασκελιές) θα ήμασταν Κορυσχάδες. Η Βάσω στο γενέθλιο τόπο της. Εγώ …κοντά στα ξερά…koryshades_2

Σπύρος – Βάσω, εσύ είσαι από τις Κορυσχάδες, σωστά;
Βάσω– Είναι το χωριό του πατέρα μου, το χωριό της οικογένειας του, εδώ και έξι γενιές.
Σ. – Η μητέρα σου;
Β. – Από ένα άλλο χωριό της Ευρυτανίας, την Δομνίστα.
Σ. – Τι σημαίνει Κορυσχάδες, από πού βγαίνει το όνομα;
Β. – Yπάρχουν τρεις εκδοχές. Η πρώτη αναφέρει ότι προέρχεται από τη λέξη “κορύνη”, που σημαίνει σιδερόδετο ρόπαλο, η δεύτερη από την λέξη “κόρυς” που σημαίνει περικεφαλαία και η τρίτη από τη λέξη “κορύσσω” που σημαίνει εφοδιάζω.
Σ. – Εγώ τις Κορυσχάδες τις γνωρίζω από την γεγονός ότι εκεί ότι τον Μάιο του 1944 η ΠΕΕΑ (Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης) πραγματοποίησε στο σχολείο του χωριού την πρώτη εθνοσυνέλευση του «βουνού».
Β. – Είχαν προηγηθεί εκλογές στις 25 Απριλίου 1944 με άμεση μυστική ψηφοφορία του λαού όπου αναδείχθηκαν οι εκλέκτορες, και στην συνέχεια στις 30 Απριλίου από τους εκλεγμένους του λαού αναδείχθηκαν οι αντιπρόσωποι του Εθνικού Συμβουλίου. Μέσα στην αίθουσα του δημοτικού σχολείου , από τις 14 έως και τις 27 Μαΐου του 1944, οι αντιπρόσωποι κατέληξαν σε τέσσερα ψηφίσματα, με σημαντικότερο, το ιστορικό Α΄ ψήφισμα, γνωστό και ως “Ψήφισμα των Κορυσχάδων”, που αποτελούσε μια μορφή επαναστατικού συντάγματος ανάλογου με εκείνα των εθνοσυνελεύσεων στον αγώνα της ελληνικής ανεξαρτησίας 1821 – 1827.
Σ. – Φαντάζομαι ότι εκείνα τα χρόνια παρείχε ασφάλεια η γεωγραφική θέση του χωριού.koryshades_22
Β. –Αν σκεφτείς πως τα τα βουνά της Ευρυτανίας είναι συνέχεια της νότιας οροσειρά της Πίνδου, με τον Τυμφρηστό, την Χελιδόνα, την Καλιακούδα και το Παναιτωλικό, βουνά με πλούσια δάση, απότομες χαράδρες και κείνο τον καιρό, δύσβατους δρόμους καταλαβαίνεις γιατί επιλέχτηκε αυτός ο τόπος.
Σ. – Σήμερα οι Κορυσχάδες είναι τουριστικός προορισμός;
Β. – Για τους λάτρεις του βουνού οι Κορυσχάδες και γενικότερα η Ευρυτανία είναι ένας αγαπημένος προορισμένος τόσο χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι, με τουριστικές υποδομές και δυνατότητα για πολλές δραστηριότητες και χαλάρωση. Αυτό ίσχυε ακόμα και όταν δεν υπήρχε η Σήραγγα στον Τυμφρηστό. Σήμερα και μια μέση ταχύτητα τα 120 χλμ/ω σε 3 – 3.30 ώρες έχεις φτάσει Καρπενήσι από Αθήνα.koryshades_15

Σ.- Μου είχε κάνει εντύπωση ότι το χωριό έχει χρώμα. Ακόμα και τα καινούργια σπίτια έχουν σεβαστεί την αρχιτεκτονική και το τοπίο. Εμένα αν με ρώταγε κανείς θα μπορούσα να πω ότι είναι ένα μικρό Νυμφαίο.
Β. – Οι Κορυσχάδες, εδώ και πάνω από 20 χρόνια έχουν ενταχθεί στους διατηρητέους οικισμούς. Υπήρχαν βεβαία και οι υποδομές, παλιά πετρόχτιστα αρχοντικά, που διατηρήθηκαν όρθια με πολύ κόπο και προσπάθεια. Ύστερα ήρθε ο ΕΟΤ που υπενοικίασε και ανακαίνισε πολλά από αυτά. Σήμερα τα περισσότερα έχουν επιστραφεί στους ιδιοκτήτες τους. ΄Οσο για το σχολείο, που δεν λειτουργεί πια εδώ και πολύ καιρό, στεγάζει επί 30 χρόνια περίπου, το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης.koryshades_4
Σ. – Ποια είναι η κύρια ασχολία των κατοίκων, καλά φαντάζομαι το χειμώνα το … τζάκι, αλλά τον υπόλοιπο καιρό;
Β.- Με υψόμετρο που να αγγίζει τα 950 μέτρα και με ένα κλίμα ορεινό, τραχύ το χειμώνα, με πολλές βροχοπτώσεις και δροσερό το καλοκαίρι, οι κάτοικοι δεν ασχολούνται με το ψάρεμα με σιγουριά στο λέω. Βοσκοί κατά κύριο λόγο και αγρότες. Δεν θυμάσαι το «τυρί του βλάχου» ; τον καλύτερο αλμυρό μεζέ για το κρασί ; τον τραχανά και τα φασόλια; Τα καρύδια και κάστανα; Το τσίπουρο;koryshades_11
Σ. -.Τι πληθυσμό έχουν σήμερα οι Κορυσχάδες;
Β.- Το χειμώνα οι μόνιμοι κάτοικοι φτάνουν δε φτάνουν τα 15 άτομα. Ερημικό πάντως δεν το λες γιατί μία το ότι βρίσκεται μόνο 5χλμ μακριά από το Καρπενήσι, και όλο και κάποιοι πάνε για καφέ ή φαγητό στο χωρίο, μία οι ξένοι που το επισκέπτονται για να περάσουν ένα σαββατοκύριακο στο βουνό, την σώζει κάπως την κατάσταση. Την άνοιξη και κυρίως το καλοκαίρι ανοίγουν πάλι όλα τα σπίτια του χωριού έστω και για λίγες μέρες. Όταν ήμουν παιδί δεν υπήρχε περίπτωση να μην είμαστε στο χωριό από την 1η Αυγούστου μέχρι τις 8 Σεπτέμβρη. Τότε να΄ βλέπες κόσμο. Γεμάτη όλη η πλατεία, στα παγκάκια, στα σκαλοπάτια του σχολείου, στην παιδική χαρά, στο καφενείο.
Σ. – Την τελευταία φορά που είχαμε έρθει, μέχρι και «λαϊκή» πισίνα διέθεταν οι Κορυσχάδες, μην σου πω για τα άλογα…του «Saloon»koryshades_7
Β. – «Έτρεξε χρήμα» από κοινοτικά προγράμματα και φτιάχτηκαν πράγματα που να μπορούν να προσελκύουν ταξιδιώτες χειμώνα – καλοκαίρι, χωρίς να αλλοιώνουν – παρεμβαίνουν κατά μεγάλο ποσοστό στο περιβάλλον. Η Ευρυτανία, ένας φτωχός νομός, το μόνο που διέθετε άφθονο ήταν πηγές, έλατα και καθαρό αέρα.
Σ. – Ρε συ πόσα χρόνια έχουμε να πάμε;
Β. – Εσύ έχεις να μας καταδεχθείς αρκετά χρόνια. Εγώ συνεχίζω την παράδοση και πάω τουλάχιστον τρεις φορές το χρόνο. Το βουνό μου με περιμένει, ο πατέρας μου οι παππούδες μου, μόνιμοι πια κάτοικοι της πέρας γειτονιάς με θέα το Βελούχι. koryshades_14
Σ.- Εγώ δεν θυμάμαι ούτε την διαδρομή. Θυμάμαι μόνο ότι από την εθνική μπαίνουμε για Λαμία και από κει ….
Β. – Από κει στρίβεις δεξιά για Καρπενήσι. Διανύεις μια απόσταση 78 χλμ μέσα από τα χωριά Λιανοκλάδι, Kαστρί, Mάκρη, Mακρακώμη, Bίταλη, Πτελέα, Nεοχωράκι, ‘Αγιος Γεώργιος, Tυμφρηστός, Pάχη Tυμφρηστού, ’Αγιος Nικόλαος, Καρπενήσι και συνεχίζεις τον δρόμο για το μοναστήρι του Προυσού. Σε απόσταση 2 χλμ από το Καρπενήσι, περνάς το «Saloon», δεν σταματάς για σοκολατοπίτα και στρίβεις δεξιά για Κορυσχάδες και τέλος διαδρομής για ξεκούραση, όχι ραχάτι.
Σ. – Μήπως ήρθε ο καιρός να ξαναπάμε;
Β. – Σαφώς!!!  Σε λίγο βγαίνουν τα τσίπουρα, φουσκώνει το ποτάμι και παίρνει ο αέρας και η βροχή τα τάματα από το βράχο που βάζουν οι πιστοί στη θέση «πατήματα της Παναγίας» στο δρόμο για το μοναστήρι της Παναγίας της Προυσιώτισσας.

koryshades_8
Καλή αντάμωση.

Μέσω
Φωτογραφίες: Σπύρος Τσακίρης, Βάσω Κακαβιά Κείμενο: Σπύρος Τσακίρης, Βάσω Κακαβιά

Σπύρος Τσακίρης

ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ: ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ-VIDEOGRAPHER Γεννήθηκε το 1962 στη Ζαχάρω Ηλείας. Από πολύ νωρίς άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία. Από το 1987 εργάζεται στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», καλύπτοντας όλα τα μεγάλα ελληνικά και διεθνή γεγονότα. Από το 1999 είναι υπεύθυνος του φωτογραφικού τμήματος της εφημερίδας (καθημερινό, κυριακάτικο φύλλο, www.enet.gr). Έχει καλύψει θέματα όπως: Εμφύλιος στη Βοσνία, 1o και 2ο Πόλεμο του Κόλπου, εμφύλιος στο Λίβανο, πτώση Σοβιετικής Ένωσης, γεγονότα στην Αλβανία, πτώση Τσαουσέσκου στη Ρουμανία, Κοσσυφοπέδιο '89, εμφύλιος στη Ρουάντα, πείνα στην Αφρική, Κούρδοι, τον βομβαρδισμό του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία, καθώς και τα γεγονότα στην Παλαιστίνη και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Πέρα από την επικαιρότητα, έχει φωτογραφήσει σε χώρες όπως: Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιορδανία, Συρία, Σαουδική Αραβία, Αρμενία, Τανζανία, Κένυα, Νότιος Αφρική, Αίγυπτος, Κύπρος, Ολλανδία, Βέλγιο, Ουγγαρία, Αυστρία, αποτυπώνοντας τη διαφορετικότητα της ανθρώπινης δραστηριότητας και την παρουσία της στο περιβάλλον. Παράλληλα, έχει συνεργαστεί με το διεθνή τύπο, με το γαλλικό πρακτορείο IMAPRESS και το γερμανικό ACTION PRESS. Θέματά του έχουν δημοσιευθεί στα μεγαλύτερα ελληνικά και ξένα περιοδικά, όπως «ΓΑΙΟΡΑΜΑ», «Flame of Life», «ΔΙΦΩΝΟ», ελληνικό και ισπανικό «National Geographic», “STERN”, “TIME”, “PARIS MATCH”, “NEWSWEEK” κλπ. Από το 2009 είναι μέλος του IEPA (International Environment Photographers Association). Επίσης είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και της ΕΦΕ (Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας). Φωτογραφίες του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, σε διεθνή μουσεία. Επίσης φωτογραφία του βρίσκεται στην παγκόσμια συλλογή για τις καλύτερες φωτογραφίες του αιώνα που πέρασε. Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις. Έχει ολοκληρώσει μεγάλα projects με θέματα «Τα παιδιά μπροστά στο νέο αιώνα», «Οι άνθρωποι του τύπου στην Ελλάδα», «Ψαράδες», «Άνθρωπος και Περιβάλλον». Ασχολείται παράλληλα με τη σκηνοθεσία multimedia και ντοκιμαντέρ. Έχει ολοκληρώσει τέσσερα ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα τα μικρού μήκους «Vrooom» 32΄, «Μπαϊάσα – Βοβούσα» 17΄ και «Ο Θησαυρός της Λιμνοθάλασσας» 17΄, το οποίο και βραβεύθηκε το 2003 από το National Geographic και προβλήθηκε στο φεστιβάλ ECOCINEMA 2003. Επίσης το ντοκιμαντέρ, μεγάλου μήκους «Flamingo» 90΄, μία μουσική ταινία με τους Πυξ Λαξ που κυκλοφόρησε στην αγορά με τη μορφή DVD. Ακόμη, για λογαριασμό της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» σκηνοθέτησε το 2014 το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «ΟΙ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ». Σήμερα συνεργάζεται με μεγάλα ελληνικά και διεθνή ειδησεογραφικά ΜΜΕ και διδάσκει σε σεμινάρια και δυναμικά workshops, δίνοντας έμφαση στα multimedia. Δημιούργησε την ιστοσελίδα www.carnetdevoyage.gr και εργάζεται ως Φωτογράφος του Προέδρου της Βουλής, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τέλος, συνεχίζει να δημιουργεί ντοκιμαντέρ με ενδιαφέρουσες ιστορίες. https://www.instagram.com/tsakiris.photography/ Spyros Tsakiris Photography|Facebook/ tsakirisphotographer@gmail.com

Βάσω Κακαβιά

ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε Επικοινωνία Σχεδιασμός-Στρατηγική Διαφήμισης & Βασικές Αρχές Τραπεζικών Συναλλαγών. Παράλληλα με τις σπουδές της, εργάστηκε για δύο χρόνια σε δικηγορικό γραφείο το οποίο εκπροσωπούσε και μεγάλο εκδοτικό οίκου περιοδικού τύπου. Στην συνέχεια απασχολήθηκε στο οικονομικό τμήμα της δημόσιας οργάνωσης για τη δημιουργία δημοσίων ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης. Τέλος η κύρια ασχολία των τελευταίων είκοσι δύο ετών ήταν σε χρηματιστηριακή εταιρεία και μέχρι σήμερα σε γνωστό πιστωτικό ίδρυμα. Τι γυρεύω εδώ; Φωτογράφος και λάτρης των «ταξιδιών» και της καταγραφής τους.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button