Δράσεις

Το συναρπαστικό ταξίδι της “Σοφίας” στην Ελλάδα (video)

Ήταν 1η Οκτώβρη όταν ξεκίνησε το μαγικό ταξίδι της “Σοφίας” του Ιγνάθιο Γκαρθία Μάι, με τον Φαίδωνα Καστρή στην Αθήνα, εκεί απέναντι από τη Βουλή, Αμαλίας 4 στον ιδιαίτερο χώρο της Οικίας Κατακουζηνού…  Μια παράσταση που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τη θεατρική Αθήνα , βραβεύτηκε με το Βραβείο Ερμηνείας Κοινού της Athens Voice  και τώρα ετοιμάζεται να ταξιδέψει σε ανάλογους μουσειακούς χώρους, ανά την ελληνική επικράτεια, με πρώτο σταθμό τη Θεσσαλονίκη, στη Κάζα Μπιάνκα.

φωτό: Γιάννης Βέλλης

‘Ενα αλλόκοτο πλάσμα μέσα στο μυαλό της ισπανίδας βασίλισσας που θεωρεί τον εαυτό της έλληνιδα, αλλά δεν ανήκει πουθενά, ούτε καν στον εαυτό της.

Ενας ηθοποιός σε ένα ιδιαίτερο υποκριτικό ταξίδι . Ένας διαλεκτικός μονόλογος. Εικόνες από το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, εκεί που η ιστορία αγγίζει τη μυθοπλασία. ‘H μήπως το αντίθετο;

H AΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ

H “Σοφία” ήρθε στην Αθήνα και κέρδισε αμά τη εμφανίσει σπουδαία υποδοχή. Του κοινού, των κριτικών, των φίλων…

Ήταν 16 Οκτώβρη, όταν την παράσταση παρακολούθησε και η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, επί χρόνια στενή συνεργάτης του πρωταγωνιστή Φαίδωνα Καστρή.

φωτό: Σπύρος Τσακίρης

Στις 27 Νοέμβρη, ανάμεσα στο πολυάριθμο κοινό της παράστασης, ήταν ο καλλιτεχνικός διεθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

φωτό: Εβίτα Ταμπάκη

ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΟΦΙΑ:

Αthens Voice Γιώργος Σαμπατακάκης

Ο Φαίδων Καστρής με λευκό μακιγιάζ στο πρόσωπο που ολοκληρωνόταν με αχνές λωρίδες μαύρης σκιάς στα μάγουλα και τους κροτάφους (παραπέμποντας στο ιαπωνικό θέατρο και τα φαντάσματά του), ενσάρκωσε τη Βασίλισσα με μεγαλειώδη ανδροπρέπεια και δυναμική ευαισθησία, αποφεύγοντας τον μελοδραματισμό που ελλόχευε στον λόγο. Η ερμηνεία του κινείτο με ευφράδεια σε οριώδη πεδία. Εκεί που έκανε πως πέφτει στον γκρεμό του βασιλικού μελό, συνερχόταν αμέσως στη σκληρότητα της πιο αμείλικτης ψυχραιμίας. Κι εκεί που πήγαινε να κυλήσει το δάκρυ από τις γλυκές αναμνήσεις της Μητέρας, ο Καστρής μεταμορφωνόταν σε ασυγκίνητη Φρίκη και από το ρεαλιστικό συναίσθημα περνούσε στο γκροτέσκο στιλιζάρισμα. Σε κάθε περίπτωση, έδινε με ακρίβεια ένα νόημα και δημιουργούσε ρόλους μέσα στον ρόλο όταν έπρεπε να μιλήσει ως Φρειδερίκη ή ως Λαός ή –κυρίως– ως άτεγκτη μετα-Φωνή της Συνείδησης της Βασίλισσας (η οποία ήταν τελικά και ο κεντρικός ρόλος που ανασκοπούσε κριτικά τη ζωή της Σοφίας, θέτοντας τα αμείλικτα «Γιατί;»).

Ημεροδρόμος Δημήτρης Τσατσούλης

Ως επικρατούσα φωνή στον μονολογικό τους διάλογο, η αντρική φωνή του Καστρή, ένα «εγώ» απέναντι στο «εσύ» της Σοφίας, κλιμακώνει την ένταση, υποβάλλει λεπτούς σαρκασμούς ενώ αλλάζει τονισμούς όταν αντιστρέφει τη σχέση τους αναλαμβάνοντας να εκφέρει τη φωνή της άλλης πλευράς του εαυτού ή ακόμα τις φωνές άλλων προσώπων που εισβάλλουν στη διήγηση. Το μαύρου χρώματος κοστούμι του (Όλγα Ντέντα) κινείται επίσης στα όρια του διεμφυλικού καθώς η μακριά ζιπ-κυλότ (παραφθορά παντελονιού) συνοδεύεται από κοντό γυναικείο σακάκι ντουμπλαρισμένο με μωβ επιθέματα το οποίο, όμως, στο πίσω μέρος καταλήγει σε ουρά φράκου. Τελικά, η παράσταση μεταφέρει την υφέρπουσα αμφιθυμία της Σοφίας στην αμφίφυλη παρενδυσία της σκηνικής περσόνας της.

artplay.gr Μάνια Ζούση

Ντυμένος την κομψή θλίψη, την ανθρώπινη μοναξιά και την αξιοπρέπεια μιας βασίλισσας χωρίς θρόνο, ο Φαίδων Καστρής, ηθοποιός υψηλής σκηνικής ευφυΐας και δεινός ισορροπιστής που δεν χρειάζεται δίχτυ ασφαλείας, αφηγείται σε ένα ρεσιτάλ υποκριτικής δεινότητας, την ζωή της Σοφίας της Ισπανίας και μιας άλλης Ελλάδας.

catisart.gr Eιρήνη Αϊβαλιώτου

Ο ηθοποιός Φαίδων Καστρής κινείται στην αιχμή του δόρατος με άνεση και ευαισθησία, σκιαγραφώντας ένα πολύπλευρο πορτρέτο μιας βασίλισσας που διατηρεί ακέραιο το μυστήριό της. Τη σχέση της συνέχειας μεταξύ του χρόνου και του χώρου σηματοδοτεί ένα αφημένο βιβλίο. Η παράσταση του νέου και ικανότατου σκηνοθέτη Λεωνίδα Παπαδόπουλου είναι τεκμηριωμένη, προσεγμένη, ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα και κυρίως έχει κάτι το διαφορετικό, είναι ονειρική και γήινη ταυτόχρονα. Παρόλο που το έργο αναφέρεται σε αληθινά γεγονότα, εν τούτοις δεν έχει καμία σχέση με ντοκιμαντέρ ή με στεγνή και αφυδατωμένη ιστορία.

catisart.gr Παναγιώτης Μήλας

Ο ηθοποιός Φαίδων Καστρής σήκωσε το μεγάλο βάρος όλης της δουλειάς. Αν δεν άντεχαν οι πλάτες του όλο το οικοδόμημα θα κατέρρεε. Όμως εδώ τον βοήθησε η ψυχή, το μυαλό, η εμπειρία.

onlytheater.gr Γιώργος Χριστόπουλος

Ο Φαίδων Καστρής στο ρόλο της βασίλισσας Σοφίας καλείται να αποτυπώσει στη σκηνή ένα πλάσμα χωρίς σάρκα και οστά, ένα αποκύημα της φαντασίας, αλλά και πρόσωπα του προσωπικού της παρελθόντος. Και τα καταφέρνει εξαιρετικά εκμεταλλευόμενος στο έπακρο τα εκφραστικά του μέσα. Με καθαρή άρθρωση, το ηχόχρωμα της φωνής του να πάλλεται στους χτύπους της καρδιάς της ηρωίδας που υποδύεται, τη ματιά του να λάμπει και να σκοτεινιάζει ανάλογα με το συναίσθημα που την κινεί και την κίνησή του αργή, τελετουργική, αρχοντική, κάνει το θεατή να παρακολουθεί σαν μέσα από μια κλειδαρότρυπα ότι συμβαίνει στα ενδότερα του μυαλού και της ψυχής της Σοφίας.

enetpress.gr Ζωή Τόλη

Ερμηνεία knife, εισχωρεί βαθιά στο μύχιο εαυτό και σαν ένας οργίλος χείμαρρος βγάζει στον αφρό, ό,τι είναι καταχωνιασμένο, που μας φυλακίζει στην όποια γλυκειά ψευδαίσθηση του βολέματος. Αυτή η «αναταραχή» .συνταράσσει συθέμελα τους θεατές, που είναι ανοιχτοί σ’ αυτό. Υπαρξιακά ερωτήματα και αξιολογήσεις από το παρελθόν, που ξυπνά απειλητικά. Παιδικότητα, νιότη, ωριμότητα, όλα στο τραπέζι. Ο εξαίρετος Λεωνίδας Παπαδόπουλος πέτυχε με δεξιοτεχνία και ενάργεια να φανερώσει τα όνειρα και τους εφιάλτες της Σοφίας, ακολουθώντας τα σπασμένα όρια του ρεαλισμού , που ο ίδιος ο συγγραφέας του έργου έπραξε. Σκηνογραφία / ενδυματολογία Όλγα Ντέντα, διαμόρφωση ηχητικών τοπίων Νίκος Παπαρρόδου και ψιμυθίωση Ήρα Σ. Μαγαλιού. Όλοι συντέλεσαν στο άρτια καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

nanaschannel.com Φωτεινή Αθηνέλη

Ο έμπειρος και αγαπητός Φαίδων Καστρής, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Λεωνίδα Παπαδόπουλου, υποδύεται ένα πέπλο του παρελθόντος, ένα φάντασμα, μια φωνή που μιλάει, ακούει , αντιπροσωπεύει την βασίλισσα Σοφία. Ένα αλλόκοτο πλάσμα που στοιχειώνει το μυαλό της και ταξιδεύουν παρέα στο βίο της, στα κατορθώματά της και στα λάθη της

fractalart.gr Aγγελική Λάλου

Εδώ ο Καστρής αξιοποιεί στο έπακρον όλη την υποκριτική του δεινότητα. Μαγνητίζει με τις εκφράσεις – ούτε πομπώδεις ούτε υπερβολικές. Φανερώνει στο υγρό του βλέμμα όλες τις εκφάνσεις των συναισθημάτων της Σοφίας, αποτυπώνει στο μέταλλο της φωνής όλη την γκάμα των σκέψεων, των φόβων, των αναμνήσεων. Η αγωνία, η θλίψη, ο θυμός, το πένθος, η απογοήτευση βγαίνουν στις κινήσεις, στο ρυθμό του βηματισμού.

koitamagazine.gr Θανάσης Ξάνθος

Ο Φαίδων Καστρής, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Λεωνίδα Παπαδόπουλου, υποδύεται ένα αλλόκοτο πλάσμα που στοιχειώνει το μυαλό της Σοφίας και μεταμορφώνεται σε όλους όσους καθόρισαν τη ζωή της.  Σπουδαίος και καθηλωτικός σ’ένα μονόλογο που συγκινεί, προβληματίζει και συναρπάζει. Ευρηματικός ο τρόπος που ελίσσεται στο σαλόνι της οικίας Κατακουζηνού και γεμάτος πάθος κι αγάπη για το θέατρο, ο ίδιος μας αποδεικνύει πόσο δούλεψε γι’αυτή την παράσταση. Ποιος είναι; Κάποιος αόρατος φίλος της, η συνείδησή της ή μήπως μια φωνή από το παρελθόν;

theaterproject365.wordpress.com Βίβιαν Μητσάκου

Ο Φαίδων Καστρής έχει «κεντήσει» ψιλοβελονιά την προσωπικότητα της Σοφίας. Με μεγάλη ευκολία αλλάζει ρόλους και πρόσωπα. Έχει μία εκπληκτική, μοναδική ερμηνεία που σε καθηλώνει. Ανέδειξε με ένα μοναδικό τρόπο όλες τις πτυχές της προσωπικότητας της Σοφίας, από μικρό κοριτσάκι έως το σήμερα και όλα τα πρόσωπα που σφράγισαν την ζωή της.

e-stage.gr Χριστίνα Πανταζή

Μοναδική ενσάρκωση όλων αυτών των ζωών ο υπέροχος Φαίδων Καστρής που ντύνεται πάντα τη ψυχή ενός ρόλου με μοναδική μαεστρία. Ευθυτενής, εύθραυστος σα τον καθρέφτη που σπάει, διάφανος σα τις λευκές σελίδες του ημερολογίου, ψηλός σα το κυπαρίσσι κόντρα στο φως. Κόντρα στο συνηθισμένο φως. Με τη δική του ισχύ που μπορεί να σε κάψει αν αντέχεις να είσαι δέκτης ενός τέτοιου πομπού.Με κείνα τα υγρά μάτια που σε συνεπαίρνουν, με τη μορφή του που ζει τη κάθε στιγμή κι αλλάζει τόσα πρόσωπα, γιατί πώς αλλιώς. Γιατί αυτή η πνοή θεάτρου του Φαίδωνα είναι κάτι πιο πέρα. Δεν είναι απλά τέχνη, δεν είναι έρωτας, είναι ζωή. Ύπαρξη. Μια ομορφιά ψυχής που δε σε ταξιδεύει απλώς αλλά σε κάνει να ανακαλύπτεις τη λεπτομέρεια και το σπάνιο ήθος. Παρακολουθείς μόνο την αναπνοή σου, ήρεμη και τον υπόλοιπο εαυτό σου καθηλωμένο.

Θέατρο.gr Μαριλένα Παππά

Ο χαρισματικός Φαίδων Καστρής υπηρετεί υπέροχα το κείμενο του Ισπανού συγγραφέα Ιγνάθιο Γκαρθία Μάι, σε μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ. Και καταφέρνει να μας εξηγήσει λίγο από τη μαγεία μία ζωής που έζησε μαγικά και τραγικά, αλλά έζησε.

theatergoer.wordpress.com Δημήτρης Φοινίτσης

Αλλάζοντας διαρκώς ρόλους, προσωπεία, φωνές, ήχους, ποιότητες, μουσικές ή κραυγές ο Φαίδων Καστρής λάμπει εκτυφλωτικά στο υποφωτισμένο σαλόνι, αναδεικνύοντας εαυτόν στο εντελέστερο εργαλείο υπόκρισης-όνειρο υπαρκτό για κάθε σκηνοθέτη. Ο Λεωνίδας Παπαδόπουλος υπογράφει τη γραμμική σκηνοθεσία, επιτρέποντας στο άφυλο ον του μονολογικού έργου να επιβληθεί αμά τη εμφανίσει του.

φωτό: Βάσω Κακαβιά

H “ΣΟΦΙΑ” ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ

Με εκτενές ρεπορτάζ στην εφημερίδα El Mundo παρουσιάστηκε και στην πατρίδα του συγγραφέα η παράσταση της “Σοφίας” στην Αθήνα, με λεπτομέρειες για το έργο, τη σκηνοθεσία, την υποκριτική δεινότητα του πρωταγωνιστή, αλλά και τη σχέση της βασίλισσας με την Ελλάδα.

http://www.elmundo.es/loc/casa-real/2017/11/04/59fc5a08ca474186568b45fb.html

φωτό: Σπύρος Τσακίρης

ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΚΟΙΝΟΥ ΤΗΣ ATHENS VOICE

http://www.athensvoice.gr/culture/411817_2017-ta-vraveia-ton-anagnoston

INFO:

“Σοφία” του Ιγνάθιο Γκαρθία Μάι

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Σκηνογραφία-Ενδυματολογία: Όλγα Ντέντα
Διαμόρφωση ηχητικών τοπίων: Νίκος Παπαρρόδου
Ψιμυθίωση: Ήρα Σ. Μαγαλιού

Φωτογραφίες παράστασης: Σπύρος Τσακίρης
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης/ Υπεύθυνος επικοινωνίας: Δημήτρης Χαλιώτης

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6934965340

Με την υποστήριξη των www.carnetdevoyage.gr και GG Events Patras

Carnet de Voyage

ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ Πάμε παντού, αλλά είμαστε κοντά σας

Σχετικά Άρθρα

Back to top button