ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΣΤΟ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ

amsterntam-podhlata-miaoylhs-19
ΥΥπάρχουν εδώ περίπου 1.000.000 ποδήλατα, όσα και οι κάτοικοι.

Το Άμστερνταμ, μια μικρή σχετικά πόλη, του 1.000.000 κατοίκων, έχει φήμη αντιστρόφως ανάλογη του μεγέθους του και αυτό το οφείλει -λένε- σε δυό κυρίως παράγοντες: Το χασίς και τις εκδιδόμενες γυναίκες σε βιτρίνες. Πλην όμως αυτά τα δύο χαρακτηριστικά δεν θα ήταν ποτέ ικανά να κάνουν μια πόλη περισσότερο διάσημη από μια Τρούμπα. Υπάρχουν λοιπόν και άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά που κάνουν το Άμστερνταμ μια εξαίρετη πρόταση για ταξίδι, οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου.

Έξω απο τα κανάλια, τα πάρκα, την ρυμοτομία, την κυκλοφορία, τα τράμ, την υπέροχη πραγματικά πόλη με τους ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΥΣ κατοίκους υπάρχουν και τα ποδήλατα, τα οποία είναι το βασικό μεταφορικό κάθε κατοίκου που σέβεται τον εαυτό του. Υπάρχουν εδώ περίπου 1.000.000 ποδήλατα, όσα και οι κάτοικοι. Για τον Έλληνα τουρίστα τα ποδήλατα στο Άμστερνταμ είναι αληθινή μάστιγα καθώς έρχονται από παντού, έχουν προτεραιότητα και το να φάει έναν ποδηλάτη στα μούτρα είναι απολύτως πιθανό. Μάλιστα μετά το συμβάν θα φάει και ..ξύλο, ή θα τον στολίσουν με (χαμόγελο πάντα) με διάφορα κοσμητικά επίθετα καθώς δεν έχει μάθει να σέβεται τα φανάρια, τους κανόνες κυκλοφορίας και τους τετραπλούς δρόμους, για πεζούς, ποδήλατα, αυτοκίνητα, τράμ.

Το ποδήλατο είναι επίσης ο καλύτερος τρόπος να γυρίσει κανείς αυτη την επίπεδη πόλη είτε ενοικιάζοντας κάποιο, είτε συμμετέχοντας σε κάποια ομάδα με οδηγό ο οποίος θα πάει τους συμμετέχοντες σε ωραία και ενδιαφέροντα σημεία.

Επιπλέον υπάρχουν και ενδιαφέρουσες διακοπές με ποδήλατα, όπου η διανυκτέρευση και το φαγητό γίνεται σε πλωτές μαούνες που διατρέχουν τα κανάλια, ακολουθώντας τους ποδηλάτες.

Στο Άμστερνταμ τα ποδήλατα είναι κάθε είδους, ενώ δεσπόζουν οι πατέντες και οι ιδιοκατασκευές. Η αγαπημένη τους μετατρπή είναι να τα κάνουν τρίκυκλα “cargo” σε διάφορα σχέδια, αλλά και φουτουριστικά σχήματα όπου κάνεις πετάλι ξαπλωμένος ανάσκελα. Γέροι, νέοι, κουστουμάτοι, μητέρες με μωρά, κυρίες με τουαλέττες όλοι, είναι όλη την ημέρα πάνω σε ένα ποδήλατο πηγαίνοντας κάπου.

Φυσικά υπάρχει ένα τέλεια οργανωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων με δικές του διαβάσεις, γέφυρες, φωτεινούς σηματοδότες κλπ, τόσο τέλειο και τόσο εύρυθμο που σε κάνει να κλαις από απογοήτευση καθώς στη χώρα των νοικοκυραίων και των ταξιτζήδων, κάτι τέτοιο δεν θα γίνει απλά ποτέ.amsterntam-podhlata-miaoylhs-31

Κι αν η Αθήνα είναι δύσκολο να εφαρμόσει ένα ανάλογο τέτοιο σχέδιο (λέγεται ότι είναι στα σκαριά), υπάρχουν άλλες πιο μικρές και επίπεδες πόλεις που αυτό θα μπορούσε να έχει επιτυχημένη εφαρμογή. Η Πάτρα, η Κόρινθος ή το Ναύπλιο θα μπορούσαν να είναι τέτοιες πόλεις. Θα μπορούσε να είναι φυσικά μοντέλο στη χρήση ποδηλάτων και η Καλαμάτα. Η Καλαμάτα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση καθώς είναι επίπεδη, παραθαλάσσια, με καλή ρυμοτομία και φαρδείς δρόμους -πεζοδρόμια που προσφέρουν τον αναγκαίο χώρο δημιουργίας ποδηλατοδρόμων. Μάλιστα στην Καλαμάτα οι κάτοικοι χρησιμοποιούν πάρα πολύ το ποδήλατο. Πλήν όμως αλεπάλληλες επιγραφές “ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ” σε όλη την παραλιακή σε κάνουν να καταφεύγεις στο headbanging για να μην κάνεις φόνο.

Ο Βορράς υπήρξε πάντα πιο προοδευτικός (είχε και πολλούς μετανάστες σε Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία). Πόλεις σαν την Καρδίτσα έχουν ήδη εντάξει το ποδήλατο στο οδικό τους δίκτυο, ενώ παραδοσιακά Βόλος και Λάρισα παραμένουν οι ελληνικές πόλεις του ποδηλάτου.

Κείμενο / Φωτό
More from Λευτέρης Μιαούλης

ΣΙΚΙΝΟΣ: ΣΕ ΧΡΟΝΟ ΕΦΗΜΕΡΟ

Tο ταξίδι αυτό γίνεται για μια δουλειά, όχι για ακριβώς τουριστικούς λόγους....
Δείτε περισσότερα